ایمان آل مظفر

چی شد که اینجوری شد ؟ ( پرونده سوم کنسرو های رعنا )

چی شد که اینجوری شد ؟ ( پرونده سوم کنسرو های رعنا )

برخی از پروژه های طراحی هستند که علیرغم تلاشهای طراح ، هیچگاه به نتیجه نمی رسند. اکثر طراحان گرافیک همواره با مشکلی به نام " نظرات متفاوت افراد در مجموعه  سفارش دهنده "  روبرو هستند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مالک برند و مدیر برند تصمیم گیرندگان نهایی هستند. در برخی موارد مدیر و مالک برند یک نفر است و عمدتا اشکال اصلی در این زمان بوجود می آید . برندینگ در ایران جوان است و برندهای کمی هستند که می توان به واسطه حرکتهای استراتژیک بازاریابی ، برندینگ ، تبلیغات و فروش ، نام برند را بر آنها گذاشت . تولید کنندگان با زحمتهای بسیار و غلبه بر مشکلات زمان خود توانسته اند محصولی را به بازار عرضه و با روشهای مختلفی ( که الزاما علمی و آکادمیک نبوده اند ) محصول تولیدی خود به مرور تبدیل به برند کنند . بنابر این همانطوری که مادران نسبت به تربیت و مراقبت از فرزندان خود بسیار حساس و با نگرانی و دلسوزی رفتار می کنند ، مالکان برند نیز چنین حسی  نسبت به برند خود دارند .  با گسترش محصولات در بازار مصرف و رقابت شدید میان تولیدکنندگان ، نیاز به ایجاد واحدهایی همچون : بازاریابی ، فروش ، روابط عمومی ، خدمات پس از فروش ، تبلیغات ، برندینگ و ... در مجموعه های تولیدی بیشتر شد . اما همچنان مالکان برند مدیری را برای هدایت برند خود انتخاب نکرده و یا اختیارات لازم را به او نمی دهند . در برخی از مجموعه ها نیز قدرت تصمیم گیری در خصوص پروژه های طراحی ، تبلیغات و بسته بندی ، در اختیار واحد فروش قرار دارد . مدیران این بخش نسبت به فروش محصول در بازار دید وسیعی دارند و حرکتهای آن را به خوبی دنبال می کنند . دغدغه های آنان عرضه و فروش بیشتر محصول در بازار است . این مدیران بیشتر با عمده فروشان ، شرکتهای پخش ، نماینده های فروش ، بازاریابان و ... ارتباط دارند و کمتر پیش می آید که مصرف کننده نهایی مخاطب آنان باشد . بنابر این هنگامی که می خواهند در خصوص کاری تصمیم گیری کنند ، توجه آنها بیشتربه عاملین پخش و فروش است و مصرف کننده نهایی را از دید خود می نگرند . 

 

 

 

 

سال 1388 سفارش طراحی بسته بندی برای انواع  کنسروهای مواد غذایی رعنا به من داده شد . این کنسروها شامل : نخود فرنگی ، لوبیا ، لوبیا با قارچ ، ذرت ، عدس و انواع دیگر حبوبات می شد. این گروه کالایی دارای تنوع نسبتا زیادی در بازار است . به غیر از نام و اندک تفاوتی در مزه ( که کاملا به ذائقه مصرف کننده بستگی دارد) ، تفاوت آشکاری در انواع این محصولات نمی توان مشاهده کرد. بنابر این رقابت شدیدی میان انواع برندها وجود دارد که نهایتا به کاهش قیمت از سوی تولید کنندگان منجر می شود . بهترین راه حل در این مواقع طراحی محصولی است که علاوه بر تمایز آشکار در دید مصرف کننده ،  پیامی را به همراه داشته باشد که بتواند از طریق آن ، با مخاطبین خود ارتباط  برقرار کند .

 

 

این پیام چه باید باشد و چگونه انتخاب می شود ؟

 

بررسی رقبا ، نحوه طراحی بسته بندی محصولات گوناگون ، شناخت بازار مصرف ، محدودیتها و الزامات و از همه مهمتر بررسی رفتار مصرف کننده نهایی و شناخت انتظارات او می تواند راه حل مناسبی را در اختیار طراح برای تدوین و انتخاب پیام بسته بندی ، قرار دهد.

 

انواع حبوبات از کشاورزان خریداری می گردند و پس از عمل آوری ، بسته بندی و روانه بازار می گردند . برای مصرف کننده  تازگی و سلامت این محصولات اهمیت ویژه ای دارد. بسته بندی می تواند این حس را به خوبی به مصرف کننده انتقال دهد .

بهتر است شیوه بیان (روش طراحی ) با پیام انتخابی متناسب باشد. بنابراین هنگامی که می خواهیم مصرف کننده به درستی و صحت پیام محصول اطمینان کند ،می توان از صمیمانه ترین روشهای طراحی ( باتوجه به محدودیتهای چاپ و بسته بندی ) برای ارتباط با مخاطب استفاده کرد . چاپ بر روی قوطی های فلزی محدودیتهایی را در طراحی به وجود می آورد . اغلب قوطی های مورد استفاده برای کنسروها ، دارای برجستگیها و فرورفتگی هایی است که برای استقامت بیشتر  ، در ساختار آنها ایجاد می شود . این شیارها محدودیتهایی را برای طراح بوجود می آورد .

آقای مدیر روابط عمومی و من به این نتیجه رسیدیم که شاید بهتر باشد از یک لیبل برای نمایش بهتر طرح بر روی  بسته بندی استفاده کنیم . البته این ایده مورد استفاده بسیاری از برندها قرار می گیرد اما دارای مشکلات و محدودیتهایی در تولید ، نگهداری و حمل و نقل است . مصرف کنندگان در هنگام انتخاب محصول علاقه مند هستند محصول را لمس کرده و آن را در دستان خود بررسی کنند . لیبل های کاغذی ( مخصوصا اگر پرز دار باشد) انتخاب بسیار مناسبی برای تحریک کردن حس لامسه مخاطب وایجاد  فضای ارتباطی صمیمانه تر هستند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قرار بود بسته بندی حس تازگی و سلامت را به مصرف کننده منتقل نماید . برای ایجاد این حس سعی کردم از طراحی یک گیاه پیچک در فضای وسط لیبل ، بر روی کاغذ سفید استفاده کنم .

 

 

 

 

نخود فرنگی ، لوبیا ، لوبیا به همراه قارچ نیز به همین شیوه طراحی شد و سپس الباقی اطلاعات بر روی آن قرار داده شد .

 

 

 

 

 

لوگو مواد غذایی رعنا در یک نرم افزار پایه وکتور اجرا شده بود که با فضای طراحی همخوانی نداشت پس بهتر بود لوگو هم مجددا به شیوه طراحی دستی اجرا شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متاسفانه این طرح پس از اتمام طراحی و صرف هزینه مادی و زمانی نسبتا زیاد ، به دلایل مختلفی از سوی واحد فروش رد و هیچگاه به بازار عرضه نشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         استفاده از مطالب و تصاویر این صفحه  فقط با ذکر منبع مجاز می باشد .       

 

 

 

 



 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 
 


منتشر شده در دسته : بسته بندی | در تاریخ : 18 تیر 1392 ساعت 18:25 | نظرات (3)

برچسپ :

Share

نظرات :

محمود 28 خرداد 1393 ساعت 0:11
سلام آقا بسیار کار زیبایی شده احسنت. درسته که کار شما به تاییدشون نرسیده ولی کار فوق العاده حرفه ای و اجرایی شده از مرحله اتود دستی رنگ آمیزی ها لی آوت بسته بندی همه و همه به خوبی و در جای مناسب خودشون استفاده شدن. واقعا ممنون از کار زیباتون.

ایمان آل مظفر 30 تیر 1392 ساعت 5:17
Oواهش می کنم امیدوارم همینطور باشه

آفرین 22 تیر 1392 ساعت 0:27
خیلی ممنون که این تجربه ها و سیر روند کارها رو در اختیار ما هم قرار میدین . واقعا مفیده

نوشتن نظر :

  • نام :
  • ایمیل :
  • وب سایت :
  • نظر :